Bredband

Sidan uppdaterades 2024-10-14

Privat Internet från 107 kr per månad utan bindningstid.

Vi kan erbjuda bredband via fiber till ca 95 % av kommunens hushåll. Finns fiber installerad i din bostad kan du enkelt beställa ett bredbandsabonnemang med hjälp av Mobilt BankID. Har du inget Mobilt BankID hittar du avtal för utskrift här. Är du som fastighetsägare intresserad av att få fiber installerad i din fastighet är du välkommen att kontakta oss för närmare information.

Fiberutbyggnad i Eksjö kommun

Vi bygger bredband med fiber till villor, hyreshus, företagslokaler och sommarstugor i Eksjö kommun. Vårt nät täcker idag ca 95% av kommunens fastigheter.

Bredband 2 Mbps – 1 000 Mbps

Vilken uppkoppling passar dina behov?
Vare sig du endast läser nyheter på nätet eller är en familj som både streamar film och spelar spel samtidig har vi hastigheter som passar er. I våra abonnemang väljer du hur snabb din uppkoppling ska vara när du använder ditt bredband. Vi har ingen begränsning på hur mycket du använder.

TV via fiber

I vårt nät är det SAPPA som erbjuder IPTV. IPTV ger dig bättre ljud och bild och distribueras genom bredbandsnätet till dig som är ansluten till fibern. Det går även bra att välja Webb-TV från en annan operatör, men då kopplar du TV-boxen efter din router. Både Webb-TV och IPTV distribueras över internet, men de två distributionsformerna skiljer sig markant från varandra. IPTV bygger på att det finns en IPTV-box som är ­ansluten till ett speciellt IPTV-nät. Webb-TV distribueras över Internet och kan tittas på i alla moderna webbläsare, eller i mediacenter så som Apple TV eller liknande.

Vanliga frågor & svar om bredband

Kan jag få bredband från er på min adress?

Vi levererar endast bredband lokalt i Eksjö kommun. Bor du i Eksjö men är osäker på om du kan få fiber till din bostad, skicka en fråga till oss på bredband@eksjoenergi.se. Uppge vilken adress det gäller.

Vad kostar bredband?

Se vår prislista här

Hur snabbt kan jag få igång mitt bredband?

I regel vill vi ha avtalet oss tillhanda senast en vecka innan inkoppling, men oftast kan du få igång det fortare än så. När du tecknar ett abonnemangsavtal med hjälp av Mobilt BankID får vi in avtalet direkt och behandlar det så snart som möjligt. En sedvanlig kreditupplysning kommer att utföras samt en kontroll så inga skulder finns hos oss sedan tidigare. Blir ett avslag aktuellt skickas brev till kunden. Ett bekräftelse-SMS skickas ut när avtalet är upplagt.

Behöver jag ett modem för att använda bredbandet?

Nej, för fiber krävs inget modem. Det är bara om man har bredband via ADSL eller via kabel-tv som man måste ha ett modem.

Är fiberswitchen trådlös?

I de flesta bostäder där fibern är installerad sitter en fiberswitch på väggen. Den är inte trådlös utan måste användas med nätverkskabel. Vill du ha en trådlös förbindelse, Wi-Fi, måste en router som du själv tillhandahåller kopplas in.

Erbjuder ni router till mitt Bredband?

Då vi är ett kommunalt bolag får vi inte erbjuda routrar enligt Konkurrenslagen.

Vilka tjänster finns att få via fibern?

Förutom ett bredbandsabonnemang kan du välja tjänster som IP-TV och IP-Telefoni genom fibern. Det går lika bra att välja en tjänst som alla tre. Vi erbjuder även Omsorgstjänster som består av allt ifrån enklare påminnelsestöd för den boende till tjänster som möjliggör tillsyn för en anhörig.

Finns det något säsongsabonnemang?

Vi kan erbjuda två alternativ. Då våra abonnemang inte har någon bindningstid och endast en månads uppsägningstid kan man i princip säga upp sitt avtal samtidigt som man tecknar det. Du kan alltså teckna ett avtal till sommarstugan under sommarmånaderna och sedan avsluta det igen för att teckna ett nytt avtal året efter. Du kan annars välja att teckna ett abonnemang där du sedan justerar hastigheten efter behov och sänker ner till lägsta hastigheten när du inte är i stugan. Detta alternativ är bra om man t.ex. har larm som behöver en internetuppkoppling året runt.

Hur gör jag för att ändra hastighet?

Vill du ändra hastighet på ditt befintliga avtal vänligen mejla det namn eller kundnummer som avtalet står på, vilken hastighet du vill ha, från vilket datum ändringen ska ske samt vilken adress det gäller, till bredband@eksjoenergi.se

Måste jag ha ett bredbandsavtal för att kunna få TV eller telefoni?

Nej, det går lika bra att välja en tjänst som alla tre.

Kan jag välja en annan internetleverantör?

I dagsläget är det endast Eksjö Energi som levererar Internet i vårt stadsnät.

Kan jag ta med mitt bredband till stugan?

Har du två olika boenden i Eksjö kommun kan du teckna två avtal med oss där vi enkelt skiftar hastigheterna mellan fastigheterna, så du har den högre hastigheten där du befinner dig för tillfället.

Har du en fastighet utanför kommungränsen kan vi tyvärr inte erbjuda något bredband då vi endast levererar Internet i vårt eget stadsnät.

Kan jag få bredband genom er även om jag har betalningsanmärkningar?

Så länge du har skuld hos Kronofogden kommer vi att ge dig avslag. Är skulden däremot betald och endast betalningsanmärkningar finns, kan du få ett avtal hos oss när det gått ett år efter den sista betalningsanmärkningen blev registrerad.

Varför är bredbandshastigheten mycket lägre än förväntat?

I de allra flesta fall när hastigheten blir mycket lägre än förväntat är det den trådlösa delen som är orsaken. Börja med att starta om din router genom att göra den strömlös i 20 sekunder. Hjälper inte detta så följ instruktionerna här.

Vad är fiber från Eksjö Energi AB?

Fiber ger dig oändliga möjligheter, det är bara vald hastighet som begränsar dig. På filmen kan du se vilka möjligheter och fördelar som finns med fiber. Du behöver ha godkänt marknadsföringscookies för att kunna se filmen.

Du behöver godkänna marknadsförings cookies för att visa videoinnehåll.

Kundtjänst

0381-19 20 30

bredband@eksjoenergi.se

På supporttelefonen får du möjligheten att prata med en handläggare, få driftinformation samt få tips på felavhjälpning.