Felsökning och Bandbreddstest

Sidan uppdaterades 2023-11-13

Felsökning

Kolla vilka lampor som lyser din fiberswitch. (Finns en vit knapp till vänster om port 1 som enbart släcker LED-lampor, kontrollera denna först)

CTS CPE

Power – Ska lysa grönt. (Om lampan blinkar / flimrar kan ny kontakt behövas.)

Status – Ska lysa grönt (Lyser den orange under längre tid kan den behövas återställas hos oss.)

WAN – Ska blinka/flimra grönt eller orange ljus.

LAN 1 – Om lampan blinkar/flimrar betyder det att det går trafik på porten, grönt (100Mbit) eller orange (1000Mbit) ljus. (Om något är inkopplat på port 1).  

Kontrollera att routern är inkopplad korrekt.

Kontrollera att routern är korrekt inkopplad.
Hemmanätverk basicRouter WAN Port

Koppla en nätverkskabel mellan Port 1 i Fiberswitchen till WAN/Internet-porten i routern.

Om det inte funkar kan du testa att koppla in exempelvis en bärbar dator direkt till LAN 1 porten på Fiberswitchen > Starta om datorn och se om det funkar.

Fungerar det då men inte med routern så har något hänt med er utrustning, ibland räcker det med en reset/ominstallation.

Hastighetsproblem

I de allra flesta fall när man tappar Internet eller om hastigheten blir mycket lägre än förväntat, är det den trådlösa delen som är orsaken.

Följ dessa steg för att klura ut var du tappar hastighet:

Steg 1. Göra en hastighetskontroll trådlöst. Gå in på bredbandskollen.se och mät hastigheten via Wifi:n.

Steg 2. Anslut en enhet tex dator, med nätverkskabel till en ledig LAN-port på routern. Gör en ny hastighetskontroll. Är den bättre än vad du fick via Wifi kan du konstatera att det är det trådlösa nätverket som är problemet.
Om du har låg hastighet endast när du mäter från en enhet som ansluts trådlöst, då är det ditt Wifi som orsakar hastighetsförlusten. Det kan då t ex vara någon annan hemelektronikprodukt som stör eller något problem som uppstått med din router. Kontakta din routeråterförsäljare för mer hjälp.

Följ nästa steg om hastigheten även är låg vid mätning med nätverkskabel.

Steg 3. Koppla ur routern från fiberboxen och anslut istället en dator direkt till denna port i fiberboxen. Gör en ny hastighetstest. Denna test visar vilken hastighet som levereras fram till fiberboxen. Normalt ska det bli samma hastighet som det betalas för i abonnemanget. Får du full hastighet här är det något i din utrustning, sannolikt routern eller möjligen en skada på någon av de nätverkskablar du använder, som är problemet.

Följ nästa steg om hastigheten fortfarande är låg även vid mätning direkt från fiberboxen.

Steg 4. Börja med att kontrollera nätverkskabeln du använde vid mättillfället så den inte är klämd eller trasig på något vis. Byt gärna kabel och gör en ny test innan du felanmäler din anslutning till oss, så vi kan felsöka anslutningen fram till din fiberbox.

Testa din bandbredd

Testa din möjliga bandbredd mot vår egen server på höglandet.
Hastighetstest Fast.com (Netflix)

Testa dig mot Eksjö Energis server:
Speedtest (Eksjö Energi AB)

Testa din bandbredd med SpeedTest
SPEEDTEST (OOKLA)
(Här kan du välja olika servrar i världen att testa emot)
Testa din bandbredd med TP-Test.
BREDBANDSKOLLEN

Svarstider för olika internettjänster

https://test.eksjoenergi.se