Vattenläcka

Sidan uppdaterades 2024-06-18

Orsakerna till vattenläckor är många: åldrade rör spricker, sättningar i marken, olika typer av rostangrepp mm.

Om du skulle sakna vatten i kranen eller uppleva tryckförändringar kan du felanmäla det till oss.

Filmen visar en vattenläcka som grävdes fram sommaren 2024.

På Eksjö Energi håller vi ständigt ett öga på vattenförbrukningen under dygnet. Om vi ser att ett område har högre förbrukning än normalt kan vi ibland misstänka att vi har en vattenläcka.

Vi brukar då undersöka området extra noga. Bla lyssnar vi på ventiler om vi kan höra att läckan är i närheten. Ibland kan vi hitta vatten där det normalt inte brukar finnas.

Vid stark misstanke om läcka lägger vi ut information på hemsidan om vilket område som är drabbat och att vi letar efter en läcka. I dessa fall är vi mycket tacksamma för allmänhetens upplysningar om det är någonting onormalt när det gäller vattnet.

Felsökningen kan ta olika lång tid beroende på vad som hänt. Det går exempelvis snabbt att hitta felet om en entreprenör grävt av en ledning. Om däremot en ledning har brustit under marken ute i terrängen kan felsökningen ta lång tid.

Information via hemsida och sms-utskick

När vi har lokaliserat platsen för läckan kan vi börja planera för läcklagningen. Vi kan då bla utse ventiler som ska stängas runtom läckan för att kunna utföra själva arbetet. Då brukar vi också göra en grov tidsplanering och beroende på hur allvarlig läckan är och hur många som drabbas av den försöker vi förlägga vattenavstängningen till en tid då trafik, boende och verksamheter drabbas så lite som möjligt.

Aktuell driftstatus längst upp på vår hemsida uppdateras så snart vi har någon information om lagningen. Vi strävar efter att alltid ha information om pågående driftstörningar där.

Då vi bedömer att vi har hela bilden av läcklagningen gör vi ett sms-utskick till boende i området som drabbas.

Ofta uppmanar vi abonnenter i berört område att tappa upp vatten för hushållsbruk innan vi stänger av vattnet. Vid långvarigare avstängning brukar vi ställa ut en tank med dricksvatten i bostadsområdet. Ha alltid lämpliga rena kärl hemma för förvaring och hämtning av dricksvatten.

I sms-utskicken följer i princip alltid med en länk till vår hemsida. Där fortsätter vi att uppdatera vartefter arbetet fortskrider. I normalfallet skickas alltså endast ett sms och därefter kan man följa ärendet vidare på hemsidan. Då den aktuella driftsstörningen blir grönmarkerad är det inga fler vattenavstängningar planerade i området.

I samband med vattenavstängningar kan det bli tryckförändringar i rören och detta kan medföra att rörbeläggningar dras med i vattnet. Det kan se otrevligt ut med missfärgning och ibland partiklar och flagor, men innebär ingen hälsofara.

Registrera mobilnummer

Sms-utskick görs automatiskt till abonnenter som är folkbokförda på de aktuella adresserna och har mobiltelefon som är registrerade på dem själva.

Om man skulle sakna telefonabonnemang och kanske istället ha kontantkort eller om någon annan står för ens abonnemang kan man enkelt registrera sitt nummer för sms-utskick hos oss. Detta gäller även om man inte skulle vara folkbokförd på den aktuella adressen. Det är också möjligt att knyta en mailadress till dessa utskick.

Bilden visar ett läckande rör som är lagat med en så kallad reparationsmuff.