Att tänka på när du flyttar

Sidan uppdaterades 2025-02-05

Här kan du få tips om vad du bör tänka på när du flyttar till, inom eller från Eksjö kommun.

Vi på Eksjö Energi erbjuder el, bredband, fjärrvärme, hämtning av hushållsavfall, hämtning av trädgårdsavfall, slamtömning samt vatten och avlopp till kommunens invånare.

Flyttar du till eller inom kommunen ska du alltid teckna avtal på din nya adress. Glöm inte säga upp dina befintliga avtal på tidigare adress. De tjänster du tidigare haft från Eksjö Energi kan du enkelt avsluta genom att logga in på Mina Sidor och göra en flyttanmälan. Övriga tjänster måste du själv avsluta hos respektive tjänsteleverantör. En flyttanmälan måste alltid göras, då vi aldrig får in några uppgifter automatiskt.


Elnätsavtal

I Eksjö kommun finns två nätägare, EON och Eksjö Elnät AB. Tillhör den nya bostaden EON:s elnät kontaktar du dem. Tillhör den nya bostaden vårt elnät behöver vi få in dina uppgifter så vi kan lägga upp ett nytt elnätsavtal till dig. Se karta om du är osäker på om du tillhör vårt elnätsområde.

Ligger bostaden inom markerat område kan du enkelt registrera dig för ett elnätsavtal hos oss genom att fylla i en flyttanmälan i nedanstående formulär.

Detta formulär är endast till för att registrera en inflytt. Ska en utflytt också registreras vänligen logga in på Mina Sidor och gör din flyttanmälan där.

Anmälan inflytt

  • Gatuadress
  • Viktigt om det finns.
  • ÅÅÅÅ streck MM streck DD
  • Välj ett alternativ
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Elhandelsavtal

Om du inte gör något aktivt val på din elhandel får du ett anvisat avtal från din elnätsägare. Då det anvisade avtalet oftast har ett högre pris än Fastprisavtal eller Rörligt avtal kan det vara en bra idé att teckna ett elavtal med oss. Läs gärna mer om anvisat avtal här.


Bredbandsavtal

Vi kan erbjuda bredband via fiber till ca 95 % av kommunens hushåll. I de flesta bostäder där fibern är installerad sitter en fiberswitch på väggen. Den är inte trådlös utan måste användas med nätverkskabel. Vill du ha en trådlös förbindelse, Wi-Fi, måste en router kopplas in som du själv tillhandahåller. Är du osäker på om fiber finns installerad i bostaden kan du fylla i nedanstående formulär så skickar vi en bekräftelse till dig om fiber finns eller ej.

Finns fiber i bostaden kan du med hjälp av Mobilt BankID ansöka om bredbandsabonnemang. Det går också bra att skriva ut ett avtal och skicka in per post. Tecknar du även ett elhandelsavtal med oss på samma adress får du en helkundsrabatt med 52 kr i månaden på ditt bredbandsabonnemang. En sedvanlig kreditupplysning kommer att utföras.

I dagsläget är det endast Eksjö Energi som levererar Internet i vårt stadsnät. Vill du ha tjänster som IP-TV eller IP-Telefoni kan du läsa mer om detta under respektive länk. Det går lika bra att välja endast en av tjänsterna som alla tre.


Övriga hushållsnära tjänster

I regel är det fastighetsägaren som står för fjärrvärme, sophämtning, slamtömning samt vatten och avlopp. Dessa tjänster följer automatiskt med över vid ett ägarbyte.


Uppsägning av avtal

Flyttar du inom eller från kommunen glöm inte att säga upp el, bredband och andra hushållsnära tjänster. Detta gör du enklast genom Mina Sidor. Det går även bra att kontakta oss på kundtjanst@eksjoenergi.se eller 0381-19 20 20, under kontorstid.