Kundtjänst
Sidan uppdaterades 2025-09-11Kontakta vår kundtjänst på telefon 0381-19 20 20
Måndag-fredag: 08.00–14.00 (Dag före helgdag stänger vi kl. 12.00)
Lunchstängt: 12.00–13.00
Du kan också skicka e-post till kundtjanst@eksjoenergi.se
Besöksadress: Telegatan 8
Våra öppettider: Måndag – torsdag 08.00-12.00 och 13.00-16.00 (Dag före helgdag stänger vi kl. 12.00)
Fredag: 08.00-12.00 och 13.00-14.30
Felanmälan
Samtliga verksamheter inom Eksjö Energi 0381-19 20 99
Vanliga frågor & svar
Ditt mobilnummer behöver vara registrerat för sms på rätt adress för att SMS-utskicken ska fungera. Registrera dig här för SMS.
Har du tidigare fått SMS, som plötsligt upphört är det för att Eniro uppdaterat sitt register och ditt nummer av någon anledning rensats bort. Vi har två parallella register i vårt SMS-system. Det ena är Eniros register och det andra är de nummer vi registrerat manuellt.
Vi måste alltid få in en flyttanmälan till oss, då vi inte blir uppdaterade av Skatteverket.
Man kan inte ta med sig några avtal utan elhandel och bredbandsavtalet måste avslutas och nya avtal ska tecknas till det nya boendet. De avtal som tillhör fastigheten, som elnät, fjärrvärme, renhållning, vatten och avlopp sägs inte upp utan tas automatiskt över av den nya ägaren när flytten registrerats.
Vill du säga upp enstaka avtal som bredband eller elhandel, kontakta oss på kundtjänst.
Gäller det en flyttanmälan, läs mer här.
Vi kan inte avsluta några avtal tillbaka i tiden utan de avslutas tidigast samma dag som du hör av dig till oss.
Vi har enligt Energimarknadsinspektionen föreskrifter börjat redovisa hela beloppet för elleveransen på våra avtal och fakturor. De olika delarna har fått nya namn och det har även genererat fler rader på fakturan, men kostnaden är fortfarande densamma för dig som kund. Det som tidigare hette Påslag heter nu Fast påslag, Grundavgift har bytt namn till Fast avgift och det som tidigare redovisades som Energiavgift har delats upp i flera komponenter, som Medelspotpris, Elcertifikat, Ursprungsgaranti och Inköpskostnader. Vill du veta mer om vad de olika delarna står för, läs mer här.
Installatören ska börja med att skicka in en föranmälan innan installationsstart och sedan en färdiganmälan när anläggningen är klar till elnätsägaren som kontrollerar att allt är ok med anläggningen.
När elnätsägaren ger klartecken får den elhandlare som du köper elen av mottagningsplikt, om det avser mikroproduktion. Elhandlaren registrerar då ett produktionsavtal för överskottsproduktionen. Har du Eksjö Energi ELIT som elhandlare kan du läsa mer här om ersättningen för produktionen.
Antalet lägenheter på fakturan redovisar hur många hushåll som finns i fastigheten. Är det en vanlig villa är det 1 lägenhetsavgift.
Vill du ha din faktura på annat sätt än till din Kivra?
Inga problem! I din Kivra kan du välja att stänga av faktura-funktionen från det företag du inte längre önskar få fakturor från, så kommer de per post istället. Här kan du läsa lite mer om hur du gör det i Kivra.
Vill du ha din faktura som en E-faktura, direkt till din internetbank, då loggar du in på banken och ansöker om det den vägen.
Vill du istället ha din faktura via E-post skickar du enkelt ett meddelande till kundtjänst.
Visma Amili AB är ett inkassoföretag och en samarbetspartner till Eksjö Energi. Du har fått fakturan från Visma för att du inte betalat en faktura till Eksjö Energi. När en faktura inte betalats lämnar Eksjö Energi nämligen över ärendet till Visma Amili.
Du kan hitta dina fakturor under Mina sidor eller ta kontakt med kundtjänst för att få uppgifterna.
Kontakta din bank och anmäl att du önskar autogiro. Du kan också skriva ut blanketten Autogiroanmälan och skicka till Eksjö Energi AB, 575 80 Eksjö.
Du kan även beställa en anmälningsblankett genom att skicka ett mail till kundtjanst@eksjoenergi.se eller kontakta kundtjänst på tfn 0381-19 20 20.
På Mina sidor – Renhållning kan du se din aktuella sophämtningsdag och planerad period för slamtömning. Du kan även registrera ditt telefonnummer för att få SMS-avisering inför sophämtning och slamtömning.
Under Mina sidor – Övriga tjänster kan du bland annat följa din förbrukning, lämna mätarställning på din vattenmätare, göra flyttanmälan, se dina avtal och fakturor med mera.
Inloggning görs enklast med Mobilt BankID. Alternativt loggar du in med ditt kundnummer och lösenord. Har du glömt ditt lösenord klickar du på Glömt lösenord så skickas ett lösenord till den e-postadress som finns registrerad i vårt kundregister.
Inloggning till Mina sidor hittar du längst upp till höger på Eksjö energis hemsida
Den som är registrerad som kund hos oss, med sitt personnummer, kan logga in med Mobilt BankID. Är det inte du som är registrerad som kund (översta namnet på fakturan) kan du välja Användarnamn istället på Mina Sidor. Börja med att klicka på länken tillhörande Ny kund eller har du glömt ditt lösenord? Fyll i ert kundnummer och skicka, så skickas ett nytt lösenord till den E-postadress som finns registrerad hos oss.
Från den 1 oktober får trasigt textil läggas i restavfallet. Regeringen har beslutat att trasiga och smutsiga textilier får slängas i restavfallet från och med 1 oktober 2025. Hela och rena textilier ska fortsatt lämnas till second hand eller textilinsamling.Syftet är att minska trycket på insamlingsorganisationerna och frigöra resurser för att ta hand om textil som verkligen kan återbrukas eller återvinnas.
Exempel på textil som får läggas i restavfallet: Strumpor och underkläder, blöta, mögliga eller skadedjursangripna textilier, smutsig, fläckiga eller trasiga plagg
Läs mer om textilinsamling här
Uttjänta däck ska inte slängas, de ska återvinnas. Däck omfattas av producentansvar vilket innebär att återvinningsavgiften betalas redan vid köpet. Alla verksamheter som säljer däck är enligt förordningen (SFS 2023:133) om producentansvar för däck, skyldiga att ta emot uttjänta däck i samma omfattning som de säljer. Det betyder att alla däckverkstäder eller återförsäljare av däck har ett ansvar och en skyldighet att ta emot gamla däck. Vi tar alltså inte emot några däck på Återvinningscentralen.
Under Felanmälan kan du felanmäla det mesta som gäller våra verksamheter. Det går även bra att ringa 0381-19 20 99.
Gäller felanmälan Bredband ska du kontakta oss på 0381-19 20 30 alt. bredband@energi.se för bästa service.
Gäller felanmälan någon Återvinningsstation ska felanmälan göras via sopor.nu.
Gäller din felanmälan nedfallna eller nedtagning av träd måste ett beslut från Eksjö kommun först tas innan åtgärd kan ske, då det generellt är mycket restriktivt med nedtagning av träd på kommunal mark. Läs mer här om träd på kommunens mark m.m.
Det finns endast två storlekar på tvåfackskärl för en- och tvåbostadshus. Det mindre kärlet på 240 liter är det kärl som körs ut automatiskt. Behöver man ett större kärl kan ett 370 liters kärl köras ut istället. Enligt lag får inte matavfall lagras mer än två veckor. Det går att få tömning var fjärde vecka om man fått ett beslut från Eksjö Kommun om hemkompostering. Läs mer på kommunens hemsida.
Det går inte att få uppehåll i sophämtningen kortare tid än 6 månader. Är dock inte kärlet utkört blir det inte heller tömt.
Den som har för avsikt att schakta där Eksjö Energi har ledningar i mark är skyldig att förvissa sig om var ledningarna går. Du beställer enkelt ledningsanvisning via ledningskollen.se så alla aktuella ledningsägare får samma information och kan anvisa sina ledningar.
Vi behöver få in en servisanmälan. Läs mer här!
Genom att färga fjärrvärmevattnet har vi lättare att hitta läckor på vårt kulvertnät och i våra kunders värmecentraler. Om du ser grönt vatten i marken kan det finnas en läcka på vårt fjärrvärmenät. Färgämnet som vi använder är ett livsmedelsklassat natriumsalt som exempelvis används i diskmedel, tvål och schampo.
Får du grönt vatten i kranen hemma hos dig är det troligen fastighetens värmecentral som läcker.
Kontakta då Eksjö Energi på telefon 0381 – 19 20 00. Är det utanför ordinarie arbetstid gör du en felanmälan på telefon 0381 – 19 20 99.